Laskutusuudistus

Laskutuksemme uudistuu kesän aikana.

Kokosimme  tähän useimmin kysytyt kysymykset laskutusuudistuksen myötä.

Jos et löytänyt suoraa vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen, asiakaspalvelumme palvelee teitä mielellään kaikissa kysymyksissä ma-pe klo 9-16 välisenä aikana.

Puh. 0203 35 000 sähköposti asiakaspalvelu@sen.fi

Miksi sain kaksi eri sähkölaskua?

Yhteislaskutusasiakkaat ovat tähän asti saaneet sähkölaskun yhteislaskuna Seinäjoen Energia Oy:ltä sähkönmyynnistä sekä Seiverkot Oy:ltä verkkopalvelusta. Laskutusuudistuksesta johtuen Seiverkot Oy laskuttaa jatkossa verkkopalvelumaksun erillisellä laskulla ja Seinäjoen Energia Oy sähkönmyynnin omalla laskullaan. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää sähkölaskujen sisältöjä.

Sähkönmyynti on vapautettu kilpailulle, mutta verkkopalvelusta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Näin ollen sähkön toimitukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus.

Seiverkot Oy on Seinäjoen Energian omistama, paikallinen sähköverkkoyhtiö, joka huolehtii verkkopalvelusta Seinäjoen kantakaupungin alueella. Seiverkot Oy vastaa sähkön jakelusta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan.  Seinäjoen Energia Oy lähettää  laskun myydyn sähköenergian osalta.

Mikä on verkkopalvelumaksu?

Verkkopalvelumaksulla eli sähkön siirtomaksulla huolehdimme sähköenergian siirtämisestä tuotantolaitokselta asiakkaalle, tarjoamme sähkönkulutuksen mittauksen ja vikapäivystyksen vuoden jokaisena päivänä vuorokauden ympäri sekä rakennamme, uudistamme ja kunnossapidämme sähköverkostoa.

Verkkopalvelulaskulla on laskuttajana Seiverkot Oy. Mikä on Seiverkot?

Seiverkot Oy on Seinäjoen Energian omistama, paikallinen sähköverkkoyhtiö, joka huolehtii verkkopalvelusta Seinäjoen kantakaupungin alueella. Seiverkot Oy vastaa sähkön jakelusta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan.

Miksi saan Seiverkoilta verkkopalvelulaskun, vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?

Paikallinen verkkoyhtiö laskuttaa verkkopalvelusta  riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Jos asut Seinäjoen kantakaupungin alueella, on paikallinen verkkoyhtiösi Seiverkot Oy.

Muuttuuko verkkopalvelumaksuni, jos kilpailutan sähkönmyyntisopimukseni?

Sähkön myyjän valinnalla ja kilpailuttamisella ei ole vaikutusta verkkopalvelumaksuun. Asiakas voi vapaasti valita sähkön myyjän. Verkkoyhtiön tehtävänä on välittää energiatiedot asiakkaan sähkön myyjälle. Verkkoyhtiö laskuttaa verkkopalvelusta erikseen.

Voiko sähköverkkoyhtiötä vaihtaa?

Seiverkot Oy vastaa oman verkkoalueensa sähkönsiirrosta ja verkkopalveluista asiakkailleen, eikä siirtoa voi kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä. Suomessa on 77 sähköverkkoyhtiötä, jotka toimivat omilla toiminta-alueillaan.

Miksi eri verkkoyhtiöillä on eri hinnat?

Verkkopalvelumaksuhinnoittelu vaihtelee yhtiön toimintaympäristön mukaan. Hintaan vaikuttavia seikkoja ovat asiakasmäärä suhteessa sähköverkon määrään, sekä sähköverkon rakenne ja sijainti.

 

Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan?

Sulakekoko määrittää, kuinka paljon asiakas voi ottaa verkosta sähköä käyttöönsä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidetään sähkönlaadun varmistamiseksi.