Seinäjoen kaupunki on asentanut sähköautojen latauspaikkoja ympäri kaupunkia. Latausasemien perustamisessa ennakkosuunnittelu on tärkeää.
Sähköautojen latausasemia näkee markettien, työpaikkojen ja taloyhtiöiden paikoitusalueilla ja myös omakotitalojen pihoilla yhä useammin. Niiden tarpeen ymmärtää, sillä liikenteessä on sähköautoja yhä enemmän. Sähköinen liikenne ry:n mukaan sähköautoja on Suomessa yli 83 000. Hybridiautot mukaan luettuna ladattavien autojen lukumäärä nousee liki 220 000. Näköpiirissä on siis latausasemien yleistyminen entisestään.
Latausasemien laittoon ja niihin varautumiseen velvoitetaan myös lainsäädännöllä. Laki velvoittaa uusissa rakennushankkeissa ja laajamittaisissa korjauksissa varautumiseen. Eli on oltava latauspistevalmius kaapelointeineen. Latauspistevalmius koskee myös taloyhtiöitä, jos niillä on vähintään neljä pysäköintipaikkaa.
“Tämä koskee kuitenkin vain valmiutta. Varsinaisten latauspisteiden asentamisesta päättää taloyhtiö tai talon omistaja itse”, Seiverkkojen verkkojohtaja Martti Ijäs sanoo.
Ijäs sanoo, että Seiverkoille tulee yhä enenevästi kyselyitä, miten sähköauton latausasema hankitaan. Sähköverkkoyhtiö ei kuitenkaan toimita laitteita, vaan siitä vastaavat erilaiset palveluntarjoajat.
“Meidän roolimme on kertoa, riittääkö kiinteistön olemassa oleva sähköjärjestelmä vai tarvitaanko muutoksia. Taloyhtiön tai omakotitalon omistajan on hyvä ensin selvittää, millaista kuormitusta järjestelmän tulee kestää eli montako latauspistettä tarvitaan ja paljonko niillä olisi käyttöä. Meiltä kyllä saa apua ja tietoa erilaisissa kysymyksissä.”
Usein etenkin vanhemmissa kiinteistöissä sähköjärjestelmä ei kestä kuormitusta, mutta ongelma voi tulla eteen myös uudemmissa kohteissa. Tavallista pistorasiaa ei tule lataukseen käyttää jo paloturvallisuusriskinkin vuoksi.
Latausmahdollisuudesta säätää laki
Toimitilakiinteistöjä lainsäädäntö velvoittaa asuinrakennuksia tiukemmin. Sähköautojen latausmahdollisuus on oltava, jos rakennuksen yhteydessä on yli 20 parkkipaikkaa.
Käytännössä tämä koskee useita kuntien, seurakuntien ja muiden julkisyhteisöjen rakennuksia, esimerkiksi urheiluhalleja ja kouluja.
Seinäjoen kaupungin kiinteistöillä on viisi kaupungin omaa, kaikkien käytössä olevaa maksullista sähköautojen latausasemaa, ja lisää tehdään.
“Latausasemien suunnittelua tehdään huolella. Kartoitamme sopivimmat paikat ja tutkimme, millaista käyttöä asemilla olisi. On kohteita, joissa käyttäjät ovat enemmän satunnaisia kävijöitä, jolloin pikalataus on hyvä ratkaisu. Joissakin kohteissa on paljon kaupungin omia työntekijöitä ja heidän käyttämiään sähköautoja, jolloin autoa on hyvä voida ladata työpäivän ajan”, kaupungin kehitysinsinööri Tero Rintakallio sanoo.
Nyt asennetut latausasemat ovat pikalatausasemia. Lisäksi kaupungilla on meneillään mittava työ latausasemien saamiseksi viidellekymmenelle kaupungin kiinteistölle.
Sähkötöiden valvoja Tommy Lembergin mukaan tärkeää on, että kaupungin latausasemista on hyötyä mahdollisimman monelle. Teho ja käytettävyys ovat molemmat prioriteettina.
“Kaikkein tehokkain ja modernein asema on Torikeskuksessa, joka onkin suosituimpia paikkoja kaupungintalon latauspisteen lisäksi. Oman juttunsa tähän tuo se, että latausasemilla on oltava toimiva ja helppo maksusysteemi”, Lemberg lisää.
Joskus latausasemaa varten on tehtävä uusi sähköliittymä. Näin tehtiin Seinäjoen uimahalli-urheilutalon takana olevalle asemalle. Tommy Lemberg ja Tero Rintakallio kiittelevät yhteistyötä Seiverkkojen kanssa: neuvot ja aikataulut pitivät aina kutinsa.
Käyttäjäystävällisyys on yleisessä käytössä olevilla latausasemilla erittäin isossa roolissa. Laitetoimittajilla on hyvät ohjeet, mutta inhimillistäkin otetta voidaan tarvita.
“Esimerkiksi uimahalli-urheilutalolla on henkilökuntaa koulutettu neuvomaan latauspisteen käytössä. Talon vahtimestareiden puoleen voi kääntyä, jos lataamisessa jokin askarruttaa”, Tommy Lemberg vinkkaa.
Lue latauspisteen hankintaohjeesta Seiverkkojen sivuilta
Katso Seinäjoen kaupungin latauspisteet
Kirjoittanut 21.2.2025
Seiverkot Oy